martes, 18 de marzo de 2014

Tema 2 L'aula centre d'intervenció 2a part

Avui a la classe de dia 18/03/2014 hem treballat les adaptacions curriculars. Hem començat fent grups, al meu grup ens ha tocat treballar els responsables de fer les adaptacions i la documentació. Amb aquesta informació hem hagut de respondre la qüestió “qui són els responsables de les AC?” Una vegada ho hem tingut contestat ens hem posat una altra vegada en grups, però amb un membre del grup de cada pregunta, per així poder contestar les 7 preguntes que ens ha donat la professora. Ha estat una tasca que hem de tenir penjada per dia 19 de Març. Les qüestions contestades són les següents:

 D’on partim en les AC?
Partirem de les programacions d’aula, les quals han de ser obertes i flexibles i són elaborades pel tutor. A més a més, han de tenir en compte els diferents nivells d’ensenyament, metodologies i varietat de materials. I la finalitat és aconseguir els objectius i les competències dels alumnes. Ha d’incloure la programació didàctica i activitats d’ampliació i reforç.

Què són?
Són modificacions que sa duen a terme sobre els elements del currículum per atendre les necessitats de cada nin. N’hi ha de dos tipus: les significatives (tenen un currículum paral·lel) i les no significatives (segueixen el mateix currículum amb petites variacions). Les adaptacions curriculars han d’estar dins la programació d’aula i els objectius i les competències bàsiques són el referent curricular. 

Quin tipus tenim?
En primer lloc, el format, on trobem: la diversificació de preguntes, reducció del nombre de preguntes, variar el tipus de lletra i que hi hagi més espai, utilitzar negreta a les paraules clau, subdividir les preguntes llargues, evitar la còpia dels enunciats, que l’avaluació sigui oral i facilitar esquemes.
En segon lloc, el contingut, s’ha d’intentar donar més importància al contingut que al format.
I en darrer lloc, en la metodologia, on s’haurien d’aclarir dubtes de manera individual, utilitzar l’aprenentatge multi sensorial, utilitzar l’enregistradora per agafar apunts, mapes mentals, posar molts d’exemples.

Com podem fer ACNS?
S’ha de tenir en compte per una banda, en l’espai i el temps i per una altra banda en les àrees de llengües estrangeres i de matemàtiques.
A l’espai i el temps s’ha de tenir una organització del temps a l’hora de realitzar les tasques i les proves. I s’ha de tenir en compte la ubicació de l’alumne dins l’aula (si presenta alguna necessitat específica, proximitat al tutor, o a algun alumne que l’ajudi).
I a les àrees de llengües estrangeres es podrien fer adaptacions com traduir els enunciats, tenir en compte la capacitat lectora dels alumnes a l’hora de llegir llibres i finalment permetre l’ús casual del diccionari. Tot això sempre que no s’afecti en l’adquisició dels objectius establerts. Quant a l’àrea de matemàtiques; facilitar l’ús de les taules de multiplicarem plantejar els problemes amb enunciats curts i un vocabulari adient, utilitzar casualment la calculadora, etc.

Qui són els responsables d’aquest document?
El màxim responsable és el tutor, però per elaborar-lo, aplicar-lo i avaluar-lo, es necessita l’equip docent. A més, podem contar amb el server d’orientació educatiu, s’ajusta trimestralment i és l’avaluació dels ACIS.

Avaluació
-          Avaluació individualitzada, que tengui les característiques personals de cada infant.
-          Que l’avaluació dels alumnes NESE s’ha de realitzar amb els mateixos criteris que la resta i s’encarreguen de fer-ho el seu equip docent amb l’ajuda del departament d’orientació del centre.
-          Els criteris d’avaluació han de servir com a referent per valorar el grau de desenvolupament, de competències basques i d’assoliment d’objectius.
-          En un context d’avaluació contínua quan vegem que el progrés d’un alumne no és adequat, haurem d’aplicar mesures de reforç educatiu a qualsevol moment del curs quan es detectin dificultats. 

Famílies
Els alumnes i les famílies han d’estar informades de les mesures de suport que s’adopten al centre. Qualsevol AC significativa que es faci a un alumne NESE ha d’estar firmada per la família. Aquestes AC no tenen perquè ser a totes les àrees.

Com a reflexió de la classe hem quedo amb que s’han d’intentar fer les adaptacions no significatives. Perquè després aquests alumnes poden tenir dificultats per aconseguir segons quins tipus de títols.

No hay comentarios:

Publicar un comentario