Aquest projecte va néixer als anys 60, varen
pensar que era precís introduir la filosofia a l’escola, si es volien educar a
futures persones amb una opinió crítica, potenciar la capacitat de pensament.
El món actual és conflictiu per això han de saber fer mirades crítiques davant
circumstàncies, per tal de ser persones lliures.
N’Irene ha començat fent èmfasi a la paraula jugar. Els nens petits com més petits
són més capacitat tenen de posicionar-se a la banda que vulguin, pels petits és
cada dia que es troben en un petit conflicte.
És un projecte que té unes bases les quals es
basen en les habilitats de pensament, el que necessiten és aprendre hàbits,
hàbits de recerca, de conceptualització, de raonament i de comunicació. Les
activitats amb les quals es generaran aquests hàbits a partir dels jocs, els
contes i la pintura. Generar hàbits intel·lectuals és una mica difícil, per
això s’han elegit les activitats que més s’atraquen a al que ells els hi
agrada, pels que els pertoca per la naturalesa. Es pretén que entenguin i
comprenguin, que s’expressin, que s’orientin en el món que viuen. Però també
allò que els farà créixer com a persones, el propi jo, el que els conformarà
com a persones.
Les grans habilitats que conformen les 4
grans columnes són: en primer lloc la investigació, a aquest punt els infants
han de trobar vestigis, descobrir, recollir la informació i experimentar. En
segon lloc la conceptualització, aquí es fa èmfasi l’abstracció, la relació que
hi ha entre el llenguatge i el pensament, organitzar la informació, el qual és
rellevant a tot el coneixment. En tercer lloc el raonament, el qual ha de
connectar, relacionar, elaborar la informació, és a dir els famosos perquès.
I per últim, la formulació,
dins aquest trobem la interpretació, la preservació del significat i tocar les
àrees del llenguatge.
Els jocs:
El joc a l’educació infantil
- Jocs d’habilitats de recerca
- Jocs d’habilitats d’observació.
- Jocs d’habilitats de conceptualització.
- Jocs d’habilitats de raonament.
- Jocs d’habilitats de comunicació.
- Jocs d’habilitats corporals.
Paper de l’educador en el joc
- El joc reflexiu:
- Com proposar el joc reflexiu?
El joc i les habilitats de pensament
42 jocs:
L’esquema hauria de ser: habilitat, objectiu, consigna, desenvolupament, reflexió, avaluar i reflexió amb la família.
Contes:
Valor educatiu dels contes: es poden explicar amb una, dues o més versions, per tal de desfer fonamentalismes.
Els contes i la llengua
- Els mots
- L’entonació
Estructura:
Motivació
El conte 1 o 2 versions
Recursos
Avaluar
Art:
Paper educatiu de les arts: és un llenguatge universal i és imprescindible, és capaç de crear universos.
Veure i mirar
Les arts a l’escola: que no només es facin materials i tècniques, sinó que arribar a expressar el que sentim.
2-3 anys ens hem limitat a la pintura.
4-5 anys: s’ha pogut introduir, a més a més de la pintura, la poesia, la música i el cinema.
Per introduir-ho, s’ha de crear una mena d’ambient: una espelma, una capseta de música, un peluix, etc. Un espai de 20 minuts als més petits i 30 minuts als més grans. De dues a tres vegades a la setmana.
Per les famílies també hi ha un apartat, perquè puguin aportar, ajudar i donar-lis recursos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario