sábado, 5 de abril de 2014

Conferència: Jugar, pensar i aprendre a l’educació infantil

Filosofia 3/18 és el nom del projecte al que es dedica n’Irene, la que ens realitzarà la conferència aquest capvespre. Té moltes obres i llibres publicats, se n’han destacat dos: Fer filosofia a l’escola, llibre bàsic per introduir-se al projecte i Pensen.

Aquest projecte va néixer als anys 60, varen pensar que era precís introduir la filosofia a l’escola, si es volien educar a futures persones amb una opinió crítica, potenciar la capacitat de pensament. El món actual és conflictiu per això han de saber fer mirades crítiques davant circumstàncies, per tal de ser persones lliures.

N’Irene ha començat fent èmfasi a la paraula jugar. Els nens petits com més petits són més capacitat tenen de posicionar-se a la banda que vulguin, pels petits és cada dia que es troben en un petit conflicte.

És un projecte que té unes bases les quals es basen en les habilitats de pensament, el que necessiten és aprendre hàbits, hàbits de recerca, de conceptualització, de raonament i de comunicació. Les activitats amb les quals es generaran aquests hàbits a partir dels jocs, els contes i la pintura. Generar hàbits intel·lectuals és una mica difícil, per això s’han elegit les activitats que més s’atraquen a al que ells els hi agrada, pels que els pertoca per la naturalesa. Es pretén que entenguin i comprenguin, que s’expressin, que s’orientin en el món que viuen. Però també allò que els farà créixer com a persones, el propi jo, el que els conformarà com a persones.

Les grans habilitats que conformen les 4 grans columnes són: en primer lloc la investigació, a aquest punt els infants han de trobar vestigis, descobrir, recollir la informació i experimentar. En segon lloc la conceptualització, aquí es fa èmfasi l’abstracció, la relació que hi ha entre el llenguatge i el pensament, organitzar la informació, el qual és rellevant a tot el coneixment. En tercer lloc el raonament, el qual ha de connectar, relacionar, elaborar la informació, és a dir els famosos perquès

I per últim, la formulació, dins aquest trobem la interpretació, la preservació del significat i tocar les àrees del llenguatge.

Els jocs:
El joc a l’educació infantil

  • Jocs d’habilitats de recerca
  • Jocs d’habilitats d’observació.
  • Jocs d’habilitats de conceptualització.
  • Jocs d’habilitats de raonament.
  • Jocs d’habilitats de comunicació.
  • Jocs d’habilitats corporals. 
Els jocs tenen regles
Paper de l’educador en el joc

  • El joc reflexiu:
          - Quan proposar el joc reflexiu?
          - Com proposar el joc reflexiu?
El joc i les habilitats de pensament
42 jocs:
L’esquema hauria de ser: habilitat, objectiu, consigna, desenvolupament, reflexió, avaluar i reflexió amb la família.

Contes:
Valor educatiu dels contes: es poden explicar amb una, dues o més versions, per tal de desfer fonamentalismes.
Els contes i la llengua

  • Els mots
  • L’entonació
Introducció al llenguatge social:
Estructura:
Motivació
      El conte 1 o 2 versions
      Recursos
      Avaluar

Art:
Paper educatiu de les arts: és un llenguatge universal i és imprescindible, és capaç de crear universos.
Veure i mirar
Les arts a l’escola: que no només es facin materials i tècniques, sinó que arribar a expressar el que sentim.
2-3 anys ens hem limitat a la pintura.
4-5 anys: s’ha pogut introduir, a més a més de la pintura, la poesia, la música i el cinema.

Per introduir-ho, s’ha de crear una mena d’ambient: una espelma, una capseta de música, un peluix, etc. Un espai de 20 minuts als més petits i 30 minuts als més grans. De dues a tres vegades a la setmana.

Per les famílies també hi ha un apartat, perquè puguin aportar, ajudar i donar-lis recursos.

No hay comentarios:

Publicar un comentario